
De wereld van de Djinn
Vertaald en bewerkt door Aboe Yoesoef 'Abdoellaah (bron www.islamqa.info/en/2340.)
Alle lof is voor Allah en vrede en zegeningen zijn met de boodschapper en zijn familie en metgezellen.
Djinn (vaak vertaald als geesten) zijn voor de mens onzichtbare schepsels geschapen door Allah de Verhevene van rookloos vuur (zie aayah15:27 en 55:15), zoals mensen van aarde (zie o.a. Aayah 3:59) en engelen van licht. In Sah'ieh' Moeslim is overgeleverd dat 'Aa-ieshah (moge Allah tevreden zijn met haar) zei dat de boodschapper van Allah (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) gezegd heeft: "De engelen werden geschapen van licht, de djinn werden geschapen van rookloos vuur en Adam werd geschapen van hetgeen dat aan jullie omschreven is." Djinn dienen niet verward te worden met het onstoffelijke (de ziel) van een overleden mens, die volgens de algemene misvatting ronddoolt na het overlijden. Djinn zijn ook schepsels met een eigen wil en dienen ook te kiezen tussen goed en kwaad. Er zijn onder de djinn ook moslims, christenen, joden en ongelovigen etc. Men kan contact leggen met de djinn d.m.v. zwarte magie, glaasje draaien, ouijabord, pendelen etc., wat h'araam (verboden) is in de Islaam. Het is zeer gevaarlijk om djinn op te roepen, omdat je niet weet of je met goede/eerlijke of slechte/leugenachtige djinn te maken gaat krijgen. Slechte djinn zullen hun best doen om de mens schade te berokkenen door hen tot ongeloof uit te nodigen, te achtervolgen, angstaanvallen teweeg te brengen etc. en zelfs zelfmoord te laten plegen.
De Qor-aan en Soennah geven aan dat de djinn bestaan en dat er een doel is voor hun bestaan in dit leven, namelijk het aanbidden van Allah alleen, zonder partner of deelgenoot. Allah de Verhevene zegt (Nederlandstalige interpretatie van de betekenis): "En Ik (Allah) schiep de djinn en de mensheid enkel om Mij (alleen) te aanbidden (#1)." [Soerat ad-Dzaariyaat (51), aayah 56.] "O gemeenschap van djinn en mensen (die niet geloven)! Kwamen er tot jullie geen boodschappers van onder jullie, die Mijn verzen aan jullie voordroegen en jullie waarschuwden voor de ontmoeting met deze Dag van jullie (de bestraffing)?..." [Soerat al-An'aam (6), aayah 130.]
<<< #1 De schepping is niet voor zinloos spel en vermaak (zie o.a. Aayah 21:16).
Allah de Verhevene heeft een serieus doel erachter, wat we, in onze onvolmaakte toestand, alleen kunnen uitdrukken door te zeggen dat elk schepsel (onder de mensheid en de djinn) de kans gegeven wordt om zich te ontwikkelen en vooruit te gaan richting het doel, d.w.z. Allah (Glorieus en Verheven is Hij). Allah is de Bron en Kern van alle macht en alle goedheid, en onze vooruitgang hangt af van het in overeenstemming brengen van onszelf met Zijn Wil: dit is het aanbidden van Hem. Het is van geen enkel voordeel voor Hem (#2), het is voor ons eigen voordeel. (A. Yusuf Ali Quran Commentary - de herziene versie.) Zie het boek van Dr. Abu Ameenah Bilal Philips, Het doel van de schepping, uitgegeven door Uitgeverij Momtazah.
<<< #2 Moeslim leverde over in zijn Sah'ieh' dat Aboe Dzarr (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de boodschapper van Allah (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) zei dat zijn Heer, de Verhevene en Meest Geëerde, zei:"O Mijn dienaren! Als de eerste en de laatste van onder jullie (d.w.z. jullie allemaal), mensen en djinn onder jullie, het hart hadden van de meest vrome en rechtschapen man onder jullie, dat zal Mijn Koninkrijk helemaal niet vermeerderen. O Mijn dienaren! Als de eerste en de laatste van onder jullie (d.w.z. jullie allemaal), mensen en djinn onder jullie, het hart hadden van de meest slechte man onder jullie, dat zal Mijn Koninkrijk helemaal niet verminderen. O Mijn dienaren! Als de eerste en de laatste van onder jullie (d.w.z. jullie allemaal), mensen en djinn onder jullie, zouden staan op een vlak gebied en iedereen zou Mij vragen (wat zij wensen), en Ik zou eenieder van hen geven wat zij vroegen, dat zal Mijn Koninkrijk niet verminderen behalve dat wat de naald draagt (aan water) wanneer het in de zee gestoken wordt."
De wereld van de djinn is een afzonderlijke wereld, met zijn eigen onderscheiden aard en kenmerken die verborgen zijn voor de wereld van mensen. Djinn en mensen hebben enkele zaken gemeen, zoals het bezit van verstand en de keuze tussen de weg van het goede en de weg van het kwaad. Het woord djinn komt van een Arabisch stamwoord [idjtinan] met de betekenis "verborgen voor het zicht". Allah de Verhevene zegt (Nederlandstalige interpretatie van de betekenis): "... Waarlijk, hij (shaytaan) en zijn stam (zijn aanhangers/soldaten van de djinn) zien jullie van waar jullie hen niet kunnen zien..." [Soerat al-A'raaf (7), aayah 27.] Mensen kunnen de djinn dus niet zien, maar kunnen dieren de djinn zien? Ja, er zijn dieren die de djinn zien. Allahs boodschapper (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) heeft gezegd: "Wanneer je een haan hoort kraaien, vraag Allah dan om Zijn Gulheid, want hij (de haan) zag een engel. Wanneer je het gebalk van een ezel hoort, zoek dan Allahs Hulp en Bescherming tegen de shaytaan, want hij (de ezel) zag een shaytaan." (Overgeleverd door al-Boekhaarie op gezag van Aboe Hoerayrah - moge Allah tevreden zijn met hem.) Djinn trouwen en krijgen kinderen. Dit feit wordt aangeduid door zowel de Qor-aan als de Soennah. In het Boek staat (Nederlandstalige interpretatie): "...Zullen jullie hem (Iblies - de satan) en zijn afstammelingen dan als awliyaa-e (helpers, beschermers) nemen in plaats van Mij, terwijl zij voor jullie een vijand zijn(#3)!?..." [Soerat al-Kahf (18), aayah 50.] Qaadie 'Abdoel-Djabbaar zei: "Nageslacht verwijst naar kinderen en familie."
<<< #3 Zie het artikel De vallen van Iblies.>>>
De boodschapper van Allah (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) heeft gezegd: "De djinn planten zich voort zoals de kinderen van Adam zich voortplanten. Maar hun aantal is groter." [Ibn Abie Haatim en Aboe as-Shaykh leverden dit over op gezag van Qataadah (moge Allah tevreden zijn met hem).] Soorten djinn Allah de Verhevene heeft verschillende soorten djinn geschapen. Onder hen zijn er die verschillende vormen kunnen aannemen, zoals die van honden en slangen; sommigen zijn als vliegende winden met vleugels en sommigen kunnen reizen en rusten. Aboe Tha'labah al-Khoeshanie zei: "De boodschapper van Allah (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) heeft gezegd: 'De djinn bestaan uit drie soorten: een soort die vleugels heeft en zij vliegen door de lucht; een soort die lijkt op honden en slangen; en een soort die stopt voor een rustpauze, vervolgens hervat hij zijn reis.'" [Overgeleverd door at-Tahhaawie in Moeshkil al-Athaar (4/95) en door at-Tabaraanie in al-Kabier (22/214). Sheikh al-Albaanie zei in al- Mishkaat (2/1206, nr. 4148): "Atl-Tahhaawie en Aboe l-Shaykh leverden het over met een sah'ieh' isnaad (authentieke keten)."]
Is Iblies (de satan) een engel of een djinn? Sommige mensen denken dat Iblies, de grootste duivel, een engel is. Deze opvatting heerst vooral onder de christenen die denken dat de duivel een gevallen (opstandige) engel is. Maar Iblies is geen 'gevallen' engel, maar een djinn die eerst een aanbidder van Allah Ta'aalaa was en zich onder de engelen bevond, maar vervolgens uit arrogantie dacht dat hij beter was dan Adam (vrede zij met hem) (omdat hij van vuur geschapen was en Adam van klei) en daardoor Allah de Verhevene ongehoorzaam was en niet knielde voor Adam (vrede zij met hem). Het bewijs hiervoor zijn de Woorden van Allah de Verhevene (Nederlandstalige interpretatie): "...behalve Iblies (satan). Hij behoorde tot de djinn..." [Soerat al- Kahf (18), aayah 50.]
Allah de Verhevene zegt ook (Nederlandstalige interpretatie): "Hij (Allah) zei: 'Wat belette jou (O Iblies) om neer te knielen toen Ik jou dit opdroeg?' Hij (Iblies) zei (arrogant): 'Ik ben beter dan hem (Adam), U schiep mij van vuur, terwijl U hem van klei schiep.'" [Soerat al-A'raaf (7), aayah 12.]
De djinn en de zonen van Adam
Ieder individu onder de zonen van Adam (d.w.z. de mensen) heeft een djinn die aangewezen is als zijn constante metgezel (qariem). Ibn Mas'oed (moge Allah tevreden zijn met hem) zei: "De boodschapper van Allah (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) heeft gezegd: 'Er is niemand van jullie die niet een djinn als zijn constante metgezel toegewezen heeft gekregen.' Zij zeiden: 'En u, O boodschapper van Allah?' Hij zei: 'Ik ook, maar Allah heeft mij geholpen en hij [de djinn] heeft zich overgegeven zodat hij mij slechts helpt om het goede te doen.'" (Overgeleverd door Moeslim, 2814.) An-Nawawie zei in zijn commentaar op Moeslim (17/175): "'Hij heeft zich overgegeven'... hij werd een gelovige moslim. Dit is de klaarblijkelijke betekenis." Al-Qaadie zei: "Weet dat de oemmah het eens is over het feit dat de profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) beschermd werd tegen shaytaan, fysiek en mentaal, en (ook) met betrekking tot zijn spraak. Deze h'adieth bevat
een verwijzing naar de waarschuwing tegen de fitnah (verleiding, beproeving) en
influisteringen van de qarien (blijvende metgezel van onder de djinn). We weten
dat hij bij ons is dus we dienen ons zo veel mogelijk bewust van hem te zijn."
Hun krachten
Allah de Verhevene heeft de djinn krachten gegeven die Hij niet aan mensen heeft
gegeven. Allah de Verhevene heeft ons bericht over enkele van hun krachten, zoals
het vermogen om snel te bewegen en reizen. Een 'ifriet van onder de djinn
garandeerde de profeet Soelaymaan (vrede zij met hem) dat hij de troon van de
koningin van Jemen zou brengen in een moment sneller dan dat nodig is voor een
man om op te staan van waar hij zit. Allah de Verhevene zegt (Nederlandstalige
interpretatie): "Een krachtige van onder al-djinn zei: 'Ik zal deze (haar troon) naar
jou brengen voordat jij van jouw plaats opstaat. En waarlijk, ik heb de kracht en
ben betrouwbaar om dat te doen.' (#4) Degene met kennis van het Boek zei: 'Ik
zal hem naar jou brengen voordat jij met jouw oog knippert!' Toen hij
(Soelaymaan) deze dan voor hem geplaatst zag, zei hij: 'Dit behoort tot de gunst
van mijn Heer...'" [Soerat an-Naml (27), aayah 39-40.]
<<< #4 Soelaymaan (vrede zij met hem) was toendertijd in het gebeid as-Shaam en
de afstand tussen hem en Saba-e was ongeveer vier maanden reizen. Twee
maanden heen en twee maanden terug en toch zei deze krachtige djinniy: "Ik zorg
ervoor om het te brengen ongeacht zijn grootte en gewicht en zelfs voordat je
opstaat van je bijeenkomst." (Teysier al-Kariem ar-Rah'maan fie Tefsier Kalaam
al-Mannaan van sheikh 'Abdoer-Rah'maan ibn as-Sa'die.) >>>
Het eten en drinken van de djinn
De djinn eten en drinken. Ibn Mas'oed (moge Allah tevreden zijn met hem) zei: "De
boodschapper van Allah (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) heeft gezegd:
'Iemand van onder de djinn riep mij, en ik ging met hem en reciteerde Qor-aan
voor hen.' Hij nam ons mee en toonde ons de sporen van waar zij geweest waren
en de sporen van hun vuren. Zij vroegen hem om eten en hij zei: 'Jullie kunnen elk
bot - dat in jullie bezit komt, waarover de Naam van Allah genoemd is, als vlees
krijgen (daarom dienen wij over de botten die wij weggooien de Naam van Allah
uit te spreken (door bismiellaah te zeggen), zodat de goede djinn het kunnen
eten als vlees), en alle uitwerpselen als voedsel voor jullie dieren.' De profeet
(Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) zei: 'Gebruik [deze dingen] dus niet
om jullie zelf mee te reinigen [nadat je je behoefte gedaan hebt], want zij zijn als
voedsel en voorziening voor jullie broeders (in de religie).'" (Overgeleverd door
Moeslim, 450.)
Volgens een andere overlevering: "Een delegatie djinn van Nasiebien kwam bij
mij, en wat een goede djinn zijn zij! Zij vroegen mij om voedsel en ik bad tot Allah
voor hen, zodat zij niet langs botten en uitwerpselen zouden komen of zij zouden
er voedsel op vinden." (Overgeleverd door al-Boekhaarie, 3571.)
De gelovige djinn mogen elk bot eten waarover de Naam van Allah genoemd is,
omdat de boodschapper van Allah (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) hen
niet toestond om iets te hebben waarover Allahs Naam niet genoemd is - die zijn
voor de koeffaar (ongelovigen) van onder de djinn.
De dieren van de djinn
Volgens de h'adieth verhaald door Ibn Mas'oed, die we hierboven hebben
aangehaald, vroegen de djinn aan de boodschapper (Allahs zegeningen en vrede
zijn met hem) voor voorzieningen, en hij zei tegen hen: "...en [jullie kunnen
hebben] alle uitwerpselen als voedsel voor jullie dieren."
De verblijfplaatsen van de djinn
De djinn leven op dezelfde aarde als waar wij op leven. Zij worden meestal
aangetroffen in ruïnes en onreine plaatsen zoals toiletten, mesthopen,
vuilnisstortplaatsen en begraafplaatsen. Vandaar dat de profeet (Allahs
zegeningen en vrede zijn met hem) ons onderwees om voorzorgsmaatregelen te
treffen wanneer wij zulke plaatsen binnengaan, en dit geschiedt door het reciteren
van adzkaar [meervoudsvorm van dzikr (het gedenken van Allah)] die
voorgeschreven zijn door de Islaam. Een van deze is verhaald door Anas ibn Maalik
(moge Allah tevreden zijn met hem), die zei: "Wanneer de boodschapper van Allah
(Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) het toilet binnenging, zei hij:
'Allaahoemma innie a'oedzoe bika mina l-khoebthie wa l-khabaa-ith (O Allah, ik
zoek toevlucht bij U tegen de (schadelijke/onreine) mannelijke en vrouwelijke
satans.'" (Overgeleverd door al-Boekhaarie, 142; Moeslim, 375.)
Al-Khattaabie legde uit dat khoeboeth het meervoud is van khabieth (slecht of vies
- mannelijke vorm), en khabaa-ith is het meervoud van khabiethah (slecht of vies -
vrouwelijke vorm); en dat wat er mee bedoeld wordt is mannelijke en vrouwelijke
shayaatien (duivels).
Onder de djinn zijn moslims en ongelovigen
Allah de Verhevene bericht ons dat sommige van de djinn zeiden (Nederlandstalige
interpretatie): "En dat er onder ons moslims zijn (degenen die zich aan Allah
hebben overgegeven) en er onder ons onrechtvaardigen zijn (die afwijken van de
rechte weg). Wie zich dan overgeeft (aan Allah), zij zijn het dan die de rechte weg
gekozen hebben. En wat de onrechtvaardigen betreft, zij zullen dan brandhout
voor de Hel zijn (#5). " [Soerat al-Djinn (72), aayah 14-15.]
<<< #5 Men kan zich afvragen: hoe kunnen de djinn gestraft worden met vuur,
aangezien zij zelf geschapen zijn van vuur? Het antwoord is eenvoudig: ook al is de
mens geschapen van aarde, hij voelt pijn als er zand in zijn ogen gegooid wordt, of
als er een kluit aarde tegen hem aan gegooid wordt etc. Zo worden de djinn op een
vergelijkbare manier gestraft. >>>
De moslims onder de djinn bestaan uit verschillende niveaus met betrekking tot
rechtschapenheid en taqwaa (godsvrees, vroomheid). Allah de Verhevene zegt
(Nederlandstalige interpretatie): "En (wij beseffen nu) dat er onder ons
rechtschapenen zijn en onder ons zijn er die daaraan onderdoen; wij zijn
(groepen op) verschillende wegen." [Soerat al-Djinn (72), aayah 11.]
Het verhaal over hoe de eerste djinn van deze oemmah (de oemmah van
Moh'ammed - Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) moslim werd, is verhaald
door 'Abdoellaah ibn 'Abbaas (moge Allah tevreden zijn met hem), die zei: "De
profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) ging weg met een groep van
zijn metgezellen richting de marktplaats van 'Oekaaz. Dit was toen deshayaatien
(duivels) weerhouden werden om enig nieuws van de hemel te krijgen, en
vallende sterren werden naar hen gezonden. De shayaatien gingen terug naar
hun mensen, die zeiden: 'Wat is er met jullie aan de hand?' Zij zeiden: 'We
kunnen geen nieuws van de hemel krijgen, en vallende sterren werden naar ons
gezonden.' Hun mensen zeiden: 'Niets houdt jullie tegen om nieuws van de hemel
te horen behalve een nieuwe gebeurtenis die plaats heeft moeten vinden. Ga en
kijk in het oosten en het westen van de aarde, en zie of jullie kunnen ontdekken
wat het is dat jullie tegenhoudt om het nieuws van de hemel te horen.' Degenen
die weggingen richting Tihaamah troffen de profeet (Allahs zegeningen en vrede
zijn met hem) aan in Nakhlah, terwijl hij onderweg was naar 'Oekaaz, en zagen
hem zijn metgezellen leiden in het fadjr-gebed. Toen zij de Qor-aan hoorden,
luisterden zij ernaar en zeiden: 'Bij Allah, dit is wat ons er van weerhoud om het
nieuws van de hemel te horen.' Toen zij naar hun mensen teruggingen, zeiden
zei: "...Waarlijk, wij hebben een verbazingwekkende recitatie gehoord (zowel qua
taal als inhoud). Het leidt naar het bewustzijn (van wat goed en correct is, het
rechte pad); dus wij geloofden erin en wij zullen niet één deelgenoot aan onze
Heer (Allah) toekennen." [Soerat al-Djinn (72), aayah 1-2.]
Vervolgens openbaarde Allah de Verhevene aan Zijn profeet (Allahs zegeningen en
vrede zijn met hem) de woorden (Nederlandstalige interpretatie): "Zeg (O
Moh'ammed): 'Er is aan mij geopenbaard dat een groep van de djinn luisterde
(naar de Qor-aan)...'" [soerat al-Djinn (72), aayah 1], en Allah Ta'aalaa
openbaarde aan hem wat de djinn gezegd hadden." (Overgeleverd door al-
Boekhaarie, 731.)
Hun afrekening op de Dag der Opstanding
De djinn zullen op de Dag der Opstanding ter verantwoording worden geroepen.
Moedjaahid (moge Allah hem genadig zijn) zei, met betrekking tot de aayah
Nederlandstalige interpretatie) "...En werkelijk, de djinn weten dat zij zeker
voorgeleiden zullen zijn (op de Dag der Opstanding)" [soerat al-Saffaat (37),
aayah 158]: "Er zal over hen geoordeeld worden." (Sah'ieh' al-Boekhaarie, Baab
Dzikr al-Djinn wa Thawaabihim wa 'Iqaabihim.)
Djinn in de moskee en tijdens het gebed
De shayaatien onder de djinn proberen de gelovigen af te leiden wanneer zij aan
het bidden zijn, om zo van hun gebed te 'stelen' waardoor de beloning minder
wordt. De beloning die genoteerd wordt door de engelen is in verhouding tot de
mate van khoeshoo', zoals de profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem)
zei: "Een dienaar kan bidden, maar er wordt niets genoteerd (als goede daad)
behalve een tiende, of een negende, of een achtste, of een zevende, of een zesde,
of een vijfde, of een kwart, of een derde, of de helft." (Overgeleverd door
imaamAh'mad; Sah'ieh' al-Djaami', 1626.) Alleen die delen van het gebed die
met aandacht en concentratie verricht worden, zullen van nut zijn.
Aboe l-'Aas (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat hij zei: "O
boodschapper van Allah! De shaytaan stoort mij wanneer ik bid en ik raak in de
war bij mijn recitatie." De boodschapper van Allah (Allahs zegeningen en vrede
zijn met hem) zei: 'Dat is een shaytaan wiens naam Khienzab is. Als je zijn
aanwezigheid opmerkt, zoek dan toevlucht bij Allah tegen hem en spuug (droog,
zonder speeksel) drie keer naar je linkerkant.' (Aboe l-'Aas zei:) Ik deed dat en
Allah nam hem van mij weg." (Overgeleverd door Moeslim, nr. 2203.)
Een andere truc van shaytaan is als volgt omschreven. De profeet (Allahs
zegeningen en vrede zijn met hem) heeft gezegd: "Als één van jullie aan het
bidden is en een beweging voelt in zijn achterste (anus) en niet zeker weet of zijn
woedoe-e nog geldig is, laat hem zijn gebed niet beëindigen, tenzij hij een geluid
hoort of een geur ruikt."
Inderdaad, zijn trucs kunnen heel vreemd zijn, zoals de volgende h'adieth duidelijk
maakt. Ibn 'Abbaas (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de profeet
(Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) werd gevraagd over een man die dacht
dat hij zijn woedoe-e verbroken had, hoewel dat niet het geval was. De
boodschapper van Allah (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) zei: "De
shaytaan kan naar iedereen van jullie komen wanneer hij aan het bidden is en
zijn achterste openen en hem laten denken dat hij zijn woedoe-e heeft verbroken,
hoewel hij dat in feite niet heeft gedaan. Dus als iemand van jullie dit overkomt,
laat hem zijn gebed niet beëindigen, tenzij hij het geluid ervan hoort met zijn
oren of de geur ervan ruikt met zijn neus." (Overgeleverd door at-Tabaraanie in
al-Kabier, nr. 11556, deel 11, p. 222.) - ( Als je er zeker van bent dat je een windje
hebt gelaten, stop dan met bidden en ga opnieuw woedoe-e doen en verricht
opnieuw het gebed. Je hoeft geen tasliem te verrichten en je kunt in elke positie
stoppen en weglopen. Ook in het gezamenlijke gebed moet je stoppen en weggaan.
Er is immers geen gebed zonder woedoe-e.)
De profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) heeft ook gezegd: "Maak
jullie rijen (tijdens het gebed) recht, laat ze dicht op elkaar volgen en sta
schouder aan schouder. Want bij Degene in Wiens Hand de ziel van Moh'ammed
is, ik zie shaytaan door de gaten in de rijen komen zoals kleine zwarte schapen."
(Overgeleverd door Aboe Daawoed.)
Bescherming tegen het kwaad van de djinn
Omdat de djinn ons kunnen zien terwijl wij hen niet kunnen zien, onderwees de
profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) ons vele manieren om onszelf te
beschermen tegen hun kwaad, zoals het zoeken van toevlucht bij Allah tegen de
vervloekte shaytaan, het reciteren van soerat al-Falaq en soerat an-Naas (de
laatste twee soewar van de Qor-aan), en het reciteren van de woorden die door
Allah de Verhevene zijn onderwezen in de Qor-aan (Nederlandstalige interpretatie):
"En zeg: 'Mijn Heer! Ik zoek toevlucht bij U tegen de aansporingen van de satans
(duivels). En ik zoek toevlucht bij U, mijn Heer, opdat zij niet bij mij komen.'"
[Soerat al-Moe-eminoen (23), aayah 97-98.]
Het zeggen van bismillaah (in de Naam van Allah) voordat je je huis binnengaat,
voordat je eet en drinkt, en voordat je geslachtsgemeenschap hebt, zal de shaytaan
ook tegenhouden om een huis binnen te gaan of participeren met een persoon in
zijn voedsel, drinken en seksuele activiteit. Evenzo zal het noemen van Allahs Naam
voordat je het toilet binnengaat of je kleren uittrekt, de djinn verhinderen om de
'awrah van een persoon te zien of hem kwaad aan te doen, want de profeet (Allahs
zegeningen en vrede zijn met hem) heeft gezegd: "Laat eenieder van jullie
bismillaah zeggen wanneer je het toilet binnengaat, om een barrière te plaatsen
die de djinn zal verhinderen om de 'awrah van de zonen van Adam te zien."
(Overgeleverd door at-Tirmidzie, 551; Sah'ieh' al-Djaami', 3611.)
Een sterk geloof en religie in het algemeen zal ook voorkomen dat de djinn een
persoon kwaad kunnen doen, zozeer dat als zij zouden moeten vechten, dat degene
die geloof heeft zal winnen. 'Abdoellaah ibn Mas'oed (moge Allah tevreden zijn met
hem) zei: "Een man van onder de metgezellen van Moh'ammed (Allahs zegeningen
en vrede zijn met hem) ontmoette een man van onder de djinn. Zij worstelden en
de mens sloeg de djinn neer. De mens zei: 'Jij ziet er klein en mager uit voor mij, en
jouw onderarmen lijken op de voorpoten van een hond. Zien alle djinn er zo uit, of
alleen jij?' Hij zei: 'Nee, bij Allah, onder hen ben ik sterk, maar laat ons nog eens
worstelen, en als je mij verslaat dan zal ik jou iets leren dat goed zal zijn voor jou.'
De mens zei: 'Oké.' Hij zei: 'Reciteer "Allah! Er is geen god die het recht heeft om
aanbeden te worden behalve Hij, al-H'ayy (de Eeuwig Levende - zonder begin,
zonder eind), al-Qayyoem (de Zelfbestaande - alles en iedereen is afhankelijk van
Hem, terwijl Hij niets of niemand nodig heeft)..." [Aayat al-Koersie (#6) - soerat
al-Baqarah (2), aayah 255 (Nederlandstalige interpretatie).] De mens zei: 'Oké.'
Hij zei: 'Jij zult dit nooit in jouw huis reciteren of de shaytaan zal er naar buiten
gaan als een ezel die een wind laat, en hij zal er niet terugkomen tot de volgende
ochtend.'" (Overgeleverd door ad-Daarimie, 3247.)
<<< #6 Zie het boek Uitleg van Aayatoel-Koersie van sheikh Moh'ammed ibn Saalih'
al-'Oethaymien, uitgegeven door Uitgeverij Momtazah. >>>
De boodschapper van Allah (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) heeft
gezegd: "Eenieder die dit (ayaat al-Koersie) reciteert als hij 's ochtends opstaat
wordt beschermd tegen de djinn tot de avond, en eenieder die dit in de avond
reciteert wordt beschermd tegen de djinn tot de dageraad." [Al-H'aakiem 1/562.
Al-Albaanie bevestigde dat de overlevering sah'ieh' is en voert het terug tot an-
Nasaa-ie en at-Tabaraanie. Hij zei dat at-Tabaraanie's keten van overlevering, of
isnaad, betrouwbaar is (djayyied) - al-Albaanie 1/273. ]
De shayaatien (duivels) zijn vooral aanwezig tijdens het vallen van de avond, het
eerste uur vanaf het tijdstip van salaat al-maghrib. Men dient dan de kinderen
binnen te houden om hen tegen de shayaatien te beschermen. De profeet (Allahs
zegeningen en vrede zijn met hem) heeft gezegd: "Als de nacht invalt en het is
schemerig, houd je kinderen dan binnen, want de shayaatien verzamelen zich op
dat tijdstip. Als er een uur voorbij is, laat ze dan naar buiten. Sluit de deuren en
noem de Naam van Allah; shaytaan opent geen gesloten deur." (Overgeleverd door
al-Boekhaarie, op gezag van Djaabir ibn 'Abdoellaah - moge Allah tevreden zijn met
hem.)
Communiceren met 'geesten'
Zie ook het begin van dit artikel.
Sheikh Rashied al-H'asan zei: "Sommige mensen beweren te kunnen communiceren
met 'geesten'. Als zij de waarheid spreken, dan communiceren zij met de djinn en
roepen hen aan. Dit is wat beoefenaars van magie en zogenaamde
toekomstvoorspellers doen. Zij vertrouwen op djinn om hun behoeftes te vervullen
en om voordeel of schade voor anderen te bewerkstelligen. In ruil keren zij zich tot
de djinn en prijzen hen. Dit is een vorm van polytheïsme (shirk), omdat zij op de
djinn vertrouwen, hen prijzen en zich tot hen keren in ruil voor de diensten die de
djinn leveren.
Allah de Verhevene zegt (Nederlandstalige interpretatie): "En (gedenk) de Dag dat
Hij hen (de djinn en hun helpers onder de mensen)gezamenlijk zal verzamelen (en
zal zeggen): 'O gemeenschap van de djinn! Werkelijk, jullie hebben velen van de
mensen misleid.' En hun awliyaa-e (helpers, aanhangers) van onder de mensen
zullen zeggen: 'Onze Heer! Wij genoten van elkaar (vonden baat bij elkaar), en
wij hebben nu onze termijn bereikt die U voor ons bepaald heeft.' Hij (Allah) zal
zeggen: 'Het Vuur (de Hel) is jullie verblijfplaats, daarin zijn jullie onsterfelijk,
behalve wat Allah wil.' Waarlijk, jouw Heer is Alwijs, Alwetend. En zo maken Wij
sommigen van de onrechtplegers awliyaa-e (helpers en aanhangers) van elkaar
(in het begaan van misdaden) vanwege hetgeen zij gewoon waren te
verwerven." [Soerat al-An'aam (6), aayah 128-129.]
Allah de Verhevene zegt ook (Nederlandstalige interpretatie): "En dat er mannen
(individuen) waren onder de mensen die bescherming zochten bij mannen
(individuen) onder de djinn, waarna zij (de djinn) hen (de mensen)
vermeerderden in zondigheid en overtreding."[Soerat al-Djinn (72), aayah 6.]
Als deze mensen beweren dat zij spreken met de geesten van overleden mensen,
dan zijn hun beweringen ongegrond en men dient er daarom niet eens aandacht
aan te schenken."
De duivels onder de djinn kunnen opstijgen naar de hemel waar zij de gesprekken
van de engelen afluisteren over wat er zal gaan gebeuren op de aarde aangaande
overlijden, andere gebeurtenissen en onwaarneembare zaken. Zij geven dit nieuws
door aan waarzeggers die het op hun beurt weer doorvertelden aan de mensen.
Maar omdat de djinn slechts fragmenten horen van hetgeen de engelen tegen
elkaar zeggen, mengen zij dit met leugens om er toch een samenhangend geheel
van te maken: zozeer dat zij voor elk waar woord er zeventig valse woorden aan
toevoegen.
Loop niet zoals shaytaan!
De boodschapper van Allah (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) heeft
gezegd: "Niemand van jullie dient te lopen op slechts één sandaal, want
shaytaan loopt op één sandaal." (Overgeleverd door Moeslim, Aboe Daawoed,
at-Tirmidzie en Ibn Maadjah.)
Wees op je hoede
"O nakomelingen van Aadam (Adam)! Laat de satan (de duivel, Iblies) jullie niet
misleiden, zoals hij jullie ouders (Adam en Eva) heeft verdreven uit het
Paradijs..." [Soerat al-A'raaf (7), aayah 27.]
Allah de Verhevene waarschuwt de nakomelingen van Aadam voor Iblies en zijn
stam. Hij verduidelijkt hen zijn oeroude vijandigheid aan de vader van de mensheid,
Aadam (vrede zij met hem), en het streven van de satan om hem uit het Paradijs te
verdrijven van het Huis van genieting naar het Huis van ellende en leed. (Tefsier Ibn
Kethier.)
De satans onder de mensen en de djinn zijn altijd actief en misleiden anderen door
gebruik te maken van zeer mooie woorden en plausibele excuses en bezwaren.
Daarom is het opdoen van kennis zo belangrijk om niet in de vallen van de satans
te trappen. Imaam Ah'mad heeft gezegd: "De mensen hebben meer behoefte aan
kennis dan dat zij behoefte hebben aan voedsel! Want zij hebben maar twee of
drie keer per dag behoefte aan voedsel maar zij hebben op elk moment behoefte
aan kennis!" (Siyar an-Noebala, 2/256.) Zie de artikelen Het zoeken naar kennis
en De vallen van Iblies (satan).
Dit was een beknopte samenvatting betreffende de djinn en hun aard en
kenmerken. Voor meer informatie, zie o.a. 'Aalam al-Djinn wa'l-Shayaatien door
'Oemar Soelaymaan al-Ashqar .
Allah is de Beste der Beschermers en de Meest
Barmhartige van degenen die barmhartigheid tonen.