
De basis van de Islaam

De basis van de Islaam
Eerste editie
juli/2016
Alle rechten voorbehouden aan
Cluytens Semir
Boom/België
E-mail: cluytens@outlook.com

Bronvermelding
Moskee De Koepel
lesgever Mohad El Sghiar
De koran
De soenah
De Hadieth
De interpretatie van de betekenissen van de koran
3 de druk 2014
auteur Aboe Ismail en studenten
Lezingen van Mufti Ismail Menk
Website van Risallah.com
Website van Walidin.com
Met dank aan eenieder die zijn kaligrafie
op het internet gezet heeft

INDEX
1 Wat is ISLAAM
2 De schepselen van Allah
3 Eerste mens op aarde
4 De openbaring
5 De profeten
6 Hoe wordt je moslim
7 De vijf zuilen van de Islaam
8 De zes pilaren van de Imam
9 De Islamitische kalender
10 Het gebed
11 Zakaat
12 Ramadan
13 Bedevaart

Verklaring
swt soebhanoehoe wata'ala
geprezen en verheven is Hij
vzmh vrede zij met hem
Haraam Verboden
as 'alaihi wasalaam
Kufr Ongeloof

1 Wat betekend Islam
De naam Islam is niet door de mensen gekozen of verzonnen,hij is door Allah(swt) gekozen, en in de laatste openbaring aan de mens medegedeeld. In Zijn laatste openbaring aan de mens, In het laatste geschrift van de Goddelijke openbaring, de Koran, verklaart God:
"Heden heb ik uw religie voor U vervolmaakt, en Mijn gunst aan U voltooid, en Ik heb de Islam voor U als religie gekozen". ( De Koran Hoofdstuk 5 vers 3 )
De Islam is niet geografisch, etnisch of aan één volk gebonden. De islam is voor de totale mensheid.
Het woord Islam betekend " totale overgave en onderwerping aanAllahs wil " Islam betekend ook " Vrede " Als men zich onderwerpt heeft men vrede. De vraag is onderwerpen aan wat? Jezelf onderwerpen aan de openbaring van de schepper " Allah " De naam Islam is geenszins vernoemd naar een persoon, zoals in vele godsdiensten het geval is.
Marxisme dat genoemd is naar Karl Marx
Boeddhisme dat genoemd is naar Gotama Buddha
Christendom dat genoemd is naar Jezus Christus (v.z.m.h.)
Confucianisme dat genoemd is naar Confucius
Judaïsme genoemd is naar de stam van Judah
Hindoeïsme genoemd is naar de Hindoes
Islam is de religie die aan Adam was gegeven,de eerste mens en de
eerste profeet van God, en het was de religie van alle profeten, die
na hem volgden.

2 De schepsels van Allah(swt)
" Allah is de schepper van alle dingen en Hij is toezichthouder over
alle dingen "
(de koran soerah 39 vers 62 )
We weten dat Allah (swt) de schepper is van onder meer
de engelen
de djinn
de mensen
de dieren
de planten
het universum
en alles waar we geen weet van hebben!
Is de islam tolerant naar andere religies toe?
Ja. De Koran geeft duidelijk aan: "Er is geen dwang in religie"
(de Koran soerah 2 vers 256).
Het beschermen van de rechten van de
mens is een wezenlijk deel van het islamitisch recht.

In de Koran wordt hierover het volgende aangegeven: "Allah verbiedt jullie niet degenen met vriendelijkheid en respect te behandelen die jullie niet bevechten om het geloof noch uit jullie huizen verdrijven; Allah houdt van de rechtvaardigen" (de Koran 60 vers 8).
Dit is waarom niet-islamitische samenlevingen en gebedsplaatsen tot bloei zijn gekomen in de islamitische wereld. Door de geschiedenis heen zijn er veel voorbeelden van de tolerantie van moslims ten aanzien van andere religies.
Het
beste dat Allah heeft bevolen is Tawheed, het aanbidden van Allah
(Monotheïsme).
Tawheed betekent dat je verklaart dat Allah de Enige God is die het recht heeft om in waarheid aanbeden te worden en het bevestigen van alle eigenschappen waarmee Hij zichzelf heeft gekwalificeerd of die aan Hem zijn toegekend door Zijn Boodschapper (vzmh).
Wat is Tawheed Ar-Roboebiyyah?
Wat is Tawheed Al-Oeloehiyyah?

Wat is Tawheed Al-Asmaa' was-Sifaat?
Het
is een bevestiging van alle Goddelijke Namen en Eigenschappen van
Allah op een manier die Zijn Majesteitelijkheid gepast is, zoals
genoemd in de koran en de Soennah.
Er zijn twee soorten Kufr:
1.
Grote Kufr, die men uit de Islaam plaatst.
2. Kleine Kufr, die
degene die het begaat niet uit de Islaam plaatst. Het is de Kufr van
ondankbaarheid.
Er zijn vijf soorten van grote Kufr:
1.
Kufr uit ontkenning.
2. Kufr uit arrogantie vermengt met
erkenning van de waarheid.
3. Kufr uit twijfel.
4. Kufr uit
onachtzaamheid.
5. Kufr uit hypocrisie.
Er
zijn twee categorieën van hypocrisie:
1.
Hypocrisie in het geloof.
2. Hypocrisie in de daden en
handelingen.
Hypocrisie in het geloof kent zes soorten:
1.
Het ontkennen van de Boodschapper (vzmh).
2. Ontkenning van de
zaak waarmee de Boodschapper (vzmh) is gezonden.
3. Het
haten van de Boodschapper (vzmh).
4. Het haten van de zaak
waarmee de Boodschapper(vzmh) is gezonden.
5. Genieten
wanneer het geloof wordt vernederd.
6. Het haten dat de Islaam
overwint.

Hypocrisie in daden en handelingen kent vijf soorten:
1 Wanneer hij spreekt liegt hij
2 Wanneer hij iets belooft, verbreekt hij de belofte.
3 Wanneer hij wordt vertrouwd, verraadt hij.
4 Wanneer hij ruzie maakt, gedraagt hij zich immoreel.
5 Wanneer hij een afspraak maakt, gedraagt hij zich geniepig.

3 De eerste mens op aarde
Adam (as) was de eerste mens en ook de eerste profeet. Voordat Adam (as) geschapen was leefde hier op aarde behalve planten en dieren ook andere schepselen die net als de mens konden denken en verantwoordelijkheidsgevoel met zich konden dragen: de engelen (malaaika) en de geesten (djinn). Volgens de koran zijn de mensen dus niet uit apen ontstaan maar uit Adam (as) en zijn echtgenote Eva (as). De mensen worden door Allah(swt) dan ook aangeduid met: de zonen en dochters van Adam (as).
Doordat Allah(swt) oneindige kennis heeft vond Hij het noodzakelijk om een mens te scheppen. Daarom zei Hij tegen de engelen: "Nu ga Ik een plaatsvervanger op aarde zetten.
Daarom vroegen de engelen Allah(swt) naar de goddelijke reden van Adams (as) schepping en zeiden: "O Allah, wilt U iemand op de aarde zetten die verderf zal brengen en bloed zal vergieten?. Terwijl wij U dag en nacht lofprijzen en Uw heiligheid vereren".
Allah(swt) zei tegen de engelen: "Ik weet dingen die jullie niet weten".
De engelen zijn schepselen die uit licht geschapen zijn. Ze doen altijd precies wat hun opgedragen wordt door Allah(swt). Ze weten alleen wat Allah(swt) ze geleerd heeft. Ze komen nooit in opspraak tegen Allah(swt). De engelen vroegen aan Allah(swt) waarom Hij een mens schiep niet omdat ze niet met Allah(swt) eens waren, maar ze wilden alleen Allahs bedoeling ermee weten. Voordat Adam (as) geschapen werd, hadden de engelen gezien dat de geesten op aarde verderf zaaiden en bloed vergoten. Daarop had Allah(swt) een leger van engelen gestuurd om de geesten te straffen. Of het is ook mogelijk dat Allah(swt) de engelen al voor de schepping van Adam (as) verteld heeft dat de mensheid verderf zouden zaaien en bloed zouden vergieten door oorlogen. Daarom vroegen ze aan Allah(swt), waarom Allah(swt) Adam (as) schiep.

Het onstaan van Adam(as)
Allah(swt) heeft de engelen bevolen uit verschillende plaatsen op onze aardbol verschillende kleuren aarde te verzamelen. Dat de mensen verschillende huidskleuren hebben is hiervan het gevolg. Ook andere eigenschappen van de mens, zoals karakter, intelligentie, lichaamsbouw etc. is hiervan het gevolg. Allah(swt) heeft uit aarde, kleverige klei gemaakt, daarna werd dit hard als aardewerk en tenslotte heeft Allah(swt) Adams (as) schepping voltooid door de ziel ( roeh ) in te blazen.
Allah(swt) heeft Adam (as) tot perfectie verheven. Adam (as) is verheven boven alle andere schepselen, omdat Allah(swt) hem met Zijn eigen "handen" geschapen heeft, hem van Zijn eigen "geest" ingeblazen heeft, de engelen bevolen heeft voor Adam (as) te buigen en hem de namen van alle dingen geleerd heeft. Allah(swt) heeft Adam (as) de namen van alle dingen, die de mensen tot de Dag des Oordeels (Yawmi'l Qiyamah) zullen kennen, geleerd.
Toen zei Allah(swt) aan de engelen : "Jullie moeten allemaal eerbiedig buigen voor Adam (as)". De mensen en de engelen mogen alleen voor Allah(swt) buigen en voor niemand anders. De engelen moesten voor Adam (as) buigen niet omdat ze Adam (as) verafgoodden maar omdat dit een bevel van Allah(swt) was. Allah beveelt de muslims in de richting van Qiblah te bidden. Allah(swt) bevoel de engelen destijds in de richting van Adam (as) te bidden. En deze buiging was dus uit eerbied voor Adam (as). Alle engelen bogen voor Adam (as), alleen Iblis niet, hij weigerde. Iblis behoorde tot de geesten. Door zijn hoogmoed weigerde hij Allah's bevel op te volgen daarom werd hij een van de ongelovigen.

Iblis zei: "Hoe kan ik buigen voor Adam?. Hij is uit klei gemaakt en ik uit vuur. Ik ben beter dan Adam". Dus Iblis deed niet wat Allah(swt) hem beval. Hij was ongehoorzaam geweest aan Allah(swt). Allah(swt) was boos omdat Iblis niet naar Hem luisterde. Allah(swt) zei: "Ga hier weg!. Jij zult door steniging vervloekt zijn doordat je zo hoogmoedig en trots doet. En de vloek zal tot op de oordeelsdag op je rusten". Iblis zei: " Mijn Rabb, geef mij nog de tijd totdat de dag komt waarop zij (de doden) zullen opstaan uit hun graven".
Allah(swt) zei: "(Dat is goed) jij behoort bij hen die uitstel hebben gekregen, tot de dag van de vastgestelde tijd ( de oordeelsdag). Iblis zei: "Mijn Rabb, omdat U mij misleid hebt zal ik voor de mensen op aarde (alles) schoneschijn maken en ik zal hen zeker allen misleiden behalve Uw dienaren onder hen die toegewijd zijn. Allah(swt) zei:"Dit is voor een juiste weg, want over mijn dienaren heb jij geen gezag behalve over die misleidde mensen die jou volgen. En de hel is de plaats die voor hen allen is aangewezen.
Allah(swt) schiep een vrouw voor Adam (as). Haar naam was Eva (as) (in de koran wordt haar naam niet genoemd). Ze leefden samen in het paradijs. Allah(swt) had hen alles toegestaan om van te eten behalve de vruchten van een boom. Allah(swt) had hen gezegd dat de sjaytaan (Iblis) een duidelijke vijand van hen was. Iblies had hen met mooie beloftes toch van die vruchten laten eten. Adam (as) en Eva (as) hadden vergeten dat ze niet van die vruchten mochten eten.

Adam (as) en Eva (as) hadden erg veel spijt. Ze zeiden:" Onze Rabb , wij hebben onszelf onrecht aangedaan en als U ons niet vergeeft en erbarmen met ons heeft dan behoren wij bij de verliezers". Adam (as) en Eva(as) waren niet zoals Iblis. Ze hadden spijt van hun slechte daden en wilden dat Allah(swt) niet meer boos op hen zou zijn en hun zondes zou vergeven.
Allah(swt) verkoos hen en vergaf hun zonde. Allah(swt) wendde zich tot hen en bracht hen op het rechte pad. Allah(swt) zei:" Daalt af, uit het paradijs,-elkaar tot vijanden-jullie hebben namelijk op de aarde tijdelijk een verblijfplaats en vruchtgebruik. En op aarde zullen jullie leven, en op haar zullen jullie sterven en uit haar zullen jullie te voorschijn gebracht worden na jullie dood. Als er van Mij een leidraad komt, dan zal wie Mijn leidraad navolgt niet dwalen en niet ongelukkig zijn. Maar wie zich van Mijn vermaning afwendt die zal een benauwd leven leiden en Wij zullen hem op de opstanding blind ter verzameling opbrengen.
Adam (as) en Eva (as) leefden heel gelukkig op aarde. Hun kinderen, wij dus ook, zullen tot de oordeelsdag hier op aarde leven.

4 De openbaring
De boodschap begon met de openbaring van het allereerste vers uit de Koran:
"Lees in de naam van jouw Heer, Diegene die alles heeft geschapen.Hij heeft de mens geschapen uit een bloedklonter. Lees! En uw Heer is de meest edele. Diegene die het schrijven met de pen heeft onderwezen. Hij onderwees de mens wat deze niet wist." (De Koran soerah 96 vers 1 t/m 5)
Dit zijn de allereerste woorden die de profeet Mohammed (vzmh) van zijn Heer te horen kreeg. Deze verzen werden aan hem voorgedragen door de aartsengel Gabriël (as), in de grot Hira in de bergen van Mekka, Arabië. Het gebeurde 610 jaar na de geboorte van de profeet Jezus Christus(as). Moge God beide gezanten met erbarmen en vrede ontvangen.
Lees wat Mohammed(vzmh)zelf over deze gebeurtenis heeft verteld:
"Terwijl ik sliep kwam hij naar me toe. Hij droeg een foedraal van een zeer kostbaar materiaal, waarin zich een geschrift bevond. Hij zei: "Lees." Ik antwoordde, "Ik kan niet lezen." Hij drukte mij zo hard tegen zich aan dat ik dacht dat ik bijna doodging. Toen liet hij me los en zei: "Lees." Ik vroeg: "Wat moet ik dan lezen?" Ik zei dit uit angst dat hij misschien weer hetzelfde zou doen als hij net had gedaan. Hij zei:
"Lees, in de naam van uw Heer, die heeft geschapen. Hij heeft de mens geschapen uit een bloedklonter. Lees, en uw Heer is de Meest Waardige, Die onderwees met de pen. Hij onderwees de mens wat deze niet wist."
Toen
reciteerde ik het. Hij stopte, verliet me en verdween. Ik werd
wakker en kwam tot de gewaarwording dat dit in werkelijkheid in
mijn hart stond geschreven."

Daarna vertelde Mohammed (vzmh):
"Ik heb nooit een grotere afkeer van mensen gehad dan van poëten en bezetenen. Zelfs de aanblik van één van hen kon ik niet verdragen. Ik dacht, "De man (hij bedoelde zichzelf) is zeker een poëet of een bezetene geworden. Dit mag onder de Quraish niet van mij gezegd worden. Het is beter dat ik hoog op de berg klim en mijzelf naar beneden stort om zo van dit alles af te komen. Ik ging op weg om mijn bedoelingen in daden om te zetten. Toen ik halverwege de berg was, hoorde ik een stem van boven uit de hemel komen die zei:
"Mohammed, jij bent de Boodschapper van Allah en ik ben Gabriël."
Ik keek naar boven, naar de lucht en ik zag tegen de horizon Gabriël in de gedaante van een man, die zijn voeten dicht bij elkaar had geplaatst. Wéér zij hij,
"Mohammed, jij bent de Boodschapper van Allah en ik ben Gabriël."
Ik stond daar maar, terwijl ik naar boven naar hem keek; dit bracht mij van mijn bedoeling af. Ik stond daar en was niet in staat om ook maar een stap te verzetten. Ik probeerde mijn gezicht van hem af te wenden om naar de hemel boven mij te kijken, maar waar ik mijn blik ook wendde, zag ik hem voor mij. Ik stond onbeweeglijk, ik deed geen stap achteruit of naar voren.
Khadija vroeg haar koeriers naar mij op zoek te gaan en ik stond daar al die tijd nog steeds op dezelfde plaats tot het moment dat zij bij haar terugkeerden.
Toen ging ik weg en keerde terug naar mijn gezin..."
Deze overlevering is nog gedetailleerder ook door Ibn Ishaq, onder verantwoording van Wahb ibn Kaissan verteld.

5 De Profeten
Er is overgeleverd door imaam Ah'mad van Aboe Oemaamah (moge Allah tevreden zijn met hem), en door H'aakim van Aboe Dzarr (moge Allah tevreden zijn met hem), dat toen de profeet (Allahs zegeningen en vrede zijn met hem) gevraagd werd hoeveel boodschappers en profeten gestuurd zijn naar de wereld, hij antwoordde dat er 313 of 315 boodschappers waren en 124.000 profeten.
Hieronder volgt een overzicht van de 25 boodschappers en profeten die in de Koran genoemd zijn:
Aadam(Adam)
Idries(Idris)
Noeh'(Noah)
Hoed(Eber)
Saalih'(Shelah)
Ibraahiem(Abraham)
Loet(Lot)
Shoe'ayb(Jetro)
Ismaa'iel(Ismaël)
Is-h'aaq(Isaak)
Ya'qoeb(Jakob)
Yoesoef(Jozef)
Ayyoeb(Job)
Yoenoes(Jona)
Moesaa(Mozes)
Haroen(Aäron)
Dzoelkifl(Ezechiël)
Ilyaas(Elia)
Al-Jasa'(Elisa)
Daawoed(David)
Soelaymaan(Salomo)
Zakariyyah(Zacharia)
Yah'ya(Johannes)
'Iesaa(Jezus)
Moh'ammad
(Mohammed)
De prijzingen en vredesgroeten van Allah zijn met hen allen.

Van alle profeten is er maar ééntje die nog niet dood is, namelijk Isa (Jezus ) hij is ten hemel opgenomen.
Alle boodschappers zijn profeten, maar niet alle profeten zijn boodschappers. De profeet is een uitverkorene door god, met de zelfde verantwoording bij god als alle mensen. De boodschapper heeft een opdracht van Allah (swt) om een boodschap te verkondigen tot de mensheid of één volk.

6 Hoe wordt je moslim
De intentie hebben om daadwerkelijk moslim te worden , geloven dat Allah(swt) de enige God is en geloven in het hiernamaals.
Men spreekt de Shahaadah uit.
De Shahaadah dient wel degelijk in het Arabisch te worden uitgesproken, dit dient evenwel niet perfect grammatisch te zijn. Men probeert het zo goed mogelijk en met de intentie om moslim te worden.
De Shahaadah dient als volgt te worden uitgesproken:
"Ash-hadoe allaa ilaaha iel-Allaah, wa ash-hadoe anna Mohammadan rasoeloe-llaah"
De vertaling is:
"Ik getuig dat er geen god is behalve Allah, en ik getuig dat Mohammed de boodschapper is van Allah."
Vanaf nu ben je moslim.
Vanaf nu ben je ook onderworpen aan de vijf zuilen van de Islaam.
Vervolgens neem je een bad of douche waar je jezelf grondig reinigt.
Men hoeft de Shahaadah niet in het bijzijn van hoge geleerden of een Imaam te doen,alsook niet in een moskee. Dit kan en mag je volledig alleen doen.
Het is evenwel aan te raden om later in een moskee de Shahaadah in het bijzijn van een Imaam en enkele getuigen nogmaals uit te spreken zodat men je kan begroeten met de vredesgroet
"Selam aleikum".
Het is ook belangrijk je bij een bevoegde moskee te laten registreren als nieuwe moslim zodat je een bekeringsakte kan bekomen.
Met deze akte kan je later een visum bekomen om de bedevaart naar Mekka te maken.
Ook heb je dan het recht op een Islamitische begrafenis.6 Hoe wordt je moslim
De intentie hebben om daadwerkelijk moslim te worden , geloven dat Allah(swt) de enige God is en geloven in het hiernamaals.
Men spreekt de Shahaadah uit.
De Shahaadah dient wel degelijk in het Arabisch te worden uitgesproken, dit dient evenwel niet perfect grammatisch te zijn. Men probeert het zo goed mogelijk en met de intentie om moslim te worden.
De Shahaadah dient als volgt te worden uitgesproken:
"Ash-hadoe allaa ilaaha iel-Allaah, wa ash-hadoe anna Mohammadan rasoeloe-llaah"
De vertaling is:
"Ik getuig dat er geen god is behalve Allah, en ik getuig dat Mohammed de boodschapper is van Allah."
Vanaf nu ben je moslim.
Vanaf nu ben je ook onderworpen aan de vijf zuilen van de Islaam.
Vervolgens neem je een bad of douche waar je jezelf grondig reinigt.
Men hoeft de Shahaadah niet in het bijzijn van hoge geleerden of een Imaam te doen,alsook niet in een moskee. Dit kan en mag je volledig alleen doen.
Het is evenwel aan te raden om later in een moskee de Shahaadah in het bijzijn van een Imaam en enkele getuigen nogmaals uit te spreken zodat men je kan begroeten met de vredesgroet
"Selam aleikum".
Het is ook belangrijk je bij een bevoegde moskee te laten registreren als nieuwe moslim zodat je een bekeringsakte kan bekomen.
Met deze akte kan je later een visum bekomen om de bedevaart naar Mekka te maken.
Ook heb je dan het recht op een Islamitische begrafenis
Het is ook belangrijk je bij een bevoegde moskee te laten registreren als nieuwe moslim zodat je een bekeringsakte kan bekomen.
Met deze akte kan je later een visum bekomen om de bedevaart naar Mekka te maken.
Ook heb je dan het recht op een Islamitische begrafenis.

7 De vijf zuilen van de Islaam
1 Shahaadah ( geloofsgetuigenis )
2 Salaat ( het gebed )
3 Zakaat ( armenbelasting )
4 Ramadan ( het vasten )
5 Hadj (bedevaart )
1 Shahaadah ( geloofsgetuigenis )
"Ash-hadoe allaa ilaaha iel-Allaah, wa ash-hadoe anna Mohammadan rasoeloe-llaah"
De vertaling is:
"Ik getuig dat er geen god is behalve Allah, en ik getuig dat Mohammed de boodschapper is van Allah."

2 Salaat ( het gebed )
Men heeft vijf plichtgebeden per dag.
Zie verder het gebed blz. 17
3 Zakaat ( armenbelasting )
Er is plicht Zakaat en vrije Zakaat.
Zie verder Zakaat blz. 25
4 Ramadan ( het vasten )
Het is plicht voor iedere moslim om aan het vasten deel te nemen. Voorwaar er zijn enkele belangrijke regels die dienen gevolgd te worden.
Zie verder Ramadan blz. 28
5 Hadj (bedevaart )
Iedere moslim is verplicht éénmaal in zijn leven de bedevaart naar Mekka te doen.
Er zijn evenwel enkele voorwaarden en uitzonderingen.
Zie verder Bedevaart blz. 32

8 De zes pilaren van de Imam
1 Geloven in Allah(swt)
Het geloven in Allah(swt), is niet alleen maar zeggen ,
" ja, hij bestaat en hij is de enige god, onze schepper ".
Het oprecht geloven in Allah(swt) kan maar alleen als je aan vier volgende punten voldoet:
1 Het opdoen van kennis
Wij als moslims hebben de plicht om kennis op te doen, welke kennis? De kennis van de heilige schriften De Koran en de soennah van onze profeet Mohammed(vzmh). Het gaat hier vooral om de openbaring Van Allah(swt) aan de profeet
Mohammed(vzmh) .
2 De opgedane kennis omzetten in daden
Het opdoen van kennis is een plicht, en het niet toepassen van deze kennis is Haraam.
Dus als wij in de Koran bijvoorbeeld iets over gedragsregels lezen, dan zijn wij ook genoodzaakt deze regels na te leven . Wij hebben per slot van rekening, " de kennis ". Met als plicht deze om te zetten in daden.
3 Kennis verdergeven
Eerst vergaren wij kennis die we in de praktijk gaan omzetten. Nu wordt het onze plicht om deze kennis verder te geven. Wij worden als de verkondigers van de openbaring, van de profeet Mohammed(vzmh) beschouwd. Wat een eer om mede verantwoordelijk te zijn voor het verspreiden van onze religie " De Islaam ".Weet wel dit is geen recht maar een ernstige plicht!

4 Geduld
Het gezegde " geduld is een mooie deugd "
is hier zeker niet misplaatst.
Geduld met het leren van de openbaring, het gebed, de gedragsregels.
het één worden met God ,het oprecht geloven in God en de totale overgave aan god, heb geduld, heb geduld, heb geduld. Door lange toewijding en vele besprekingen in groep en veel geduld zal je erin slagen om een goed moslim te worden.
Maar er is meer dan alleen geduld in het opdoen van kennis, namelijk je medemensen.
Als één van jouw gezinsleden in de fout treed, heb geduld, ga niet roepen en dreigen, maar tracht de dialoog op gang te brengen ,zodat men weet wat fout is en men zichzelf kan verbeteren. Want als men geen geduld heeft ontaard het probleem gewoonlijk in ongenoegen, ontucht, geweld en het niet naleven van de gedragsregels binnen de Islaam.
2 Geloven in de engelen
Enkele eigenschappen van de engelen:
1 Zij eten noch drinken
2 Zij zijn niet mannelijk of vrouwelijk
3 Zij zijn gehoorzaam aan Allah(swt)
4 Zij zijn in perfectie geschapen om God ten allen tijde perfect te aanbidden.
5 Zij hebben vleugels 2,3 of 4
6 Zij hebben een bepaalde rangorde

7 Ieder van de engelen zijn geschapen met een bepaald doel, ieder van hen heeft van god een specifieke taak verkregen en voert deze perfect uit.
Zo zijn er engelen die jouw dagboek bijhouden, vanaf jouw geboorte tot aan jouw dood zal er steeds één aan de linkerzijde en aan de rechterzijde zitten. De engel aan de rechterzijde zal levenslang al jouw goede daden noteren, direct en met +10 punten. De engel aan de linkerzijde, noteert de slechte daden met - 1punt doch hij wacht 6 minuten voor hij schrijft. Uit die verhouding blijkt dat de Barmhartige God het goede in verhouding veel meer beloont dan dat Hij het kwade bestraft.
Op de " Dag des Oordeels " , zal er een boek zijn van alles wat men gedurende het leven heeft gedaan. Zo schrijft men zelf het scenario van de eigen oordeelsdag.
Er is de engel Djibriel , hij is de engel die de openbaringen aan onze profeten heeft gedaan in opdracht van Allah(swt). Hij is tevens de engel die de profeet Mohammed(vzmh) vergezelde op zijn hemelsreis.
De Engel Djibriel kwam gedurende 23 jaar steeds met stukjes van de Koran naar de profeet Mohammed (vzmh) totdat de Koran helemaal compleet was.
De Engel Azra'iel is de engel van de dood.
Dan zullen jullie tot jullie Heer worden teruggebracht."
(de koran Soerah 32 vers 11) .

De Engel Israfiel is geschapen voor de grootste gebeurtenis in het heelal. Deze gebeurtenis heeft in de koran zijn eigen soerah.
" AlQiyamah - De Wederopstanding "
(de Koran soerah 75)
(de koran soerah 39 vers 68).
Het aantal engelen dat Allah heeft geschapen is niet bekend, maar wel weten we dat hun aantal ontzettend groot is. In een overlevering zegt de profeet Mohammed(vzmh):
"Er is geen plek (in de hemel) ter breedte van vier vingers en daar is zeker een engel die zijn voorhoofd heeft gebogen voor Allah."
8 Zij zijn zuiver, rechtschapen en met waarheidsliefde en gehoorzaamheid aan de wil en de geboden van Allah(swt).

3 Geloven in zijn boeken
Onder het geloven in de boeken van Allah wordt verstaan, dat Allah(swt) geboden en godsdienstige gedragsregels aan verscheidene profeten heeft geopenbaard, in verschillende perioden van de geschiedenis, om de mensheid te leiden. De godsdienstige boeken van Allah zijn vier in getal:
1 De Tauraat (de Torah)
De Tauraat werd geopenbaard aan de
profeet Mozes
2 De Zabur (De Psalmen)
De Zabur aan de profeet David
3 De Injil (Het Evangelie)
De Injil aan de profeet Jezus
4 De Koran
De Koran aan de profeet Mohammed(vzmh)
De Tauraat, de Zabur en de Injil bestaan niet meer in hun oorspronkelijke vorm. De tegenwoordige uitgaven zijn slechts bewerkingen uit latere tijden.
Moslims volgen de heilige koran.De verzen ervan werden door Allah(swt) aan de profeet Mohammed (vzmh)ingegeven en geopenbaard via de engel djibriel (Gabriël).
Deze verzen zijn nog steeds in hun oorspronkelijke vorm bewaard gebleven in de Arabische taal.

En Allah(swt) garandeert ons dat Hij de koran zal beschermen:
" Waarlijk Wij: Wij zijn het die de Maning (koran)
hebben nedergezonden en voorzeker
Wij zijn die het zullen beschermen
(tegen vervalsing en verdraaiing) "
(de Koran Soerah 15 vers 9)
De verzen van de heilige koran werden niet op één en dezelfde tijd aan de profeet Mohammed(vzmh) geopenbaard. Ze werden ofwel afzonderlijk, ofwel in gedeelten aan hem geopenbaard tijdens de laatste 23 jaren van zijn leven. Ze werden opgeschreven zoals hij ze uitsprak en onder zijn leiding gerangschikt gedurende zijn leven.
4 Geloven in de profeten
De Islam vereist geloof in alle profeten zonder onderscheidt,
van Adam, Noah , Abraham , smael , Isaak , Jakob , Mozes en Jezus tot Mohammed (vzmh)
We beschouwen alle profeten als hemelse leraren, die kwamen om de mensheid te bekeren en te leiden naar Allah(swt). Een moslim moet na het noemen van een naam van een profeet , het doen volgen met de lofuiting; "Aleihi-assalam" (a.s.) of bij de Profeet Mohammed met "Vrede zij met hem" (vzmh)
5 Geloven in de dag des oordeels
Moslims geloven dat het leven in deze wereld niet het enige leven is. De gedachte dat op het moment dat zij sterven alles wat zij hebben gedaan niet meer telt en er niets meer of minder zal zijn dan de dood is vreemd voor hen. De islam leert de mens namelijk dat het leven van een persoon niet stopt nadat hij gestorven is. De islam leert dat als een persoon overlijdt en wordt begraven hij op een zeker moment zal herrijzen, op een dag, die de dag der opstanding wordt genoemd. Deze benaming is echter niet de enige benaming die aan deze dag wordt gegeven.

Door de zaken die op die dag zullen plaatsvinden zijn er ook andere namen aan deze dag gegeven.
Voorbeelden hiervan zijn, De dag van de vergelding, de dag van spijt en de dag van winst en verlies.
Op de dag van de wederopstanding, die als inleiding een tweetal bazuinstoten zal hebben. Bij de eerste bazuinstoot zal elk schepsel van Allah(swt) die nog in leven is sterven. Bij de tweede bazuinstoot zullen alle mensen djins en engelen, de eerste tot en met de laatste van hen, opgewekt worden uit de dood en voor hun Schepper verschijnen. Op die dag zal de gehele mensheid, ondervraagt worden over wat zij hebben gedaan in hun leven op deze aarde, en er zal de balans opgemaakt worden tussen de goede en de slechte daden. Men zal dan ook weten wat het volgende eeuwige verblijf zal worden
" het hellevuur of het Paradijs "

6 Geloven in de voorbeschikking
Moslims geloven in al-qadar, de goddelijke voorbeschikking, maar ondanks de voorbeschikking heeft de mens een vrije wil gekregen. Dit maakt dat ze kunnen kiezen tussen het goede en het kwade en dat ze verantwoordelijk zijn voor hun keuze.
Het geloven in de voorbeschikking omvat het geloven in vier dingen:
1 Allah(swt) weet alles. Hij weet wat gebeurd is en wat gebeuren zal.
2 Allah(swt) heeft alles wat gebeurd is en zal gebeuren tot de Dag des Oordeels, opgetekend.
3 Alles wat Allah(swt) wil gebeurt en alles wat Hij niet wil gebeurt niet.
4 Allah(swt) is de Schepper van alles (dus van zowel het goede als het kwade).
Wanneer je het geloof goed gebaseerd hebt op al
deze elementen, dan heb je de Islam geaccepteerd.
En door de Shahada te verklaren, onderwerp je
je aan de Islam en word je een herboren moslim
waarmee je de poorten van genade en
vergiffenis voor jezelf opent.

9 De Islamitische kalender
De islamitische maanden hebben de volgende namen:
Muharram ul Haram (of korterMuharram)
Safar
Rabi'-ul-Awwal (Rabi' I)
Rabi'-ul-Akhir (of Rabi' al-THaany) (Rabi' II)
Jumaada-ul-Awwal (Jumaada I)
Jumaada-ul-Akhir (of Jumaada al-THaany) (Jumaada II)
Rajab
Sha'abaan
Ramadhaan
Shawwal
Dhul Qa'dah(of Thw al-Qi'dah)
Dhul Hidja(of Thw al-Hijjah)
Dagen van de week
de week begint met zondag en eindigt met zaterdag. De zesde dag is de vrijdag, de wekelijkse dag van samenkomst. Ook is het in tegenstelling tot de joodse sabbat en de christelijke zondag géén rustdag, hoewel in sommige islamitische landen het openbare leven stilligt en bedrijven al vanaf donderdagmiddag gesloten zijn.
yaum al-ahad eerste dag, komt overdag - tussen zonsopgang en zonsondergang - overeen met onze zondag)
yaum al-ithnayna (tweede dag, maandag)
yaum ath-thalatha' (derde dag, dinsdag)
yaum al-arba'a' (vierde dag, woensdag)
yaum al-khamis (vijfde dag, donderdag)
yaum al-jum'a (verzameldag, vrijdag)
yaum as-sabt (sabbatdag, zaterdag)

10 Het Gebed (Salaat)
Men heeft vijf plichtgebeden per dag.
Toen Mohamad ( vzmh ) zijn hemelreis deed met Djibriel (de engel Gabriel), en hij bij Allah was, volgde een openbaring voor de profeet en zijn volk. Er werd hun het gebod opgelegd om 50 gebeden te verrichten per dag en nacht.
De profeet kwam terug langs Moesa (Moses) die hem vroeg, wat heeft jouw heer je opgedragen? Waarop de profeet antwoordde,
" 50 gebeden per etmaal " , waarop Moesa zei, " dit kan je volk niet aan vraag bij je heer om vermindering ". De profeet kreeg van God een vermindering van 10 gebeden, en weer adviseerde Moesa om vermindering te vragen. De profeet bleef enige malen tussen Allah(swt) en Moesa pendelen, totdat het 5 gebeden per dag en geworden waren. Waarop Allah(swt) duidelijk antwoordde, " Ik heb mijn verplichting opgelegd en haar verlicht voor mijn dienaren, het is slechts 5 in plaats van 50 , en mijn uitspraak is niet aan verandering onderhevig ".Zo komt het dat wij vijf plichtgebeden hebben.10 Het Gebed (Salaat)
Men heeft vijf plichtgebeden per dag.
Toen Mohamad ( vzmh ) zijn hemelreis deed met Djibriel (de engel Gabriel), en hij bij Allah was, volgde een openbaring voor de profeet en zijn volk. Er werd hun het gebod opgelegd om 50 gebeden te verrichten per dag en nacht.
De profeet kwam terug langs Moesa (Moses) die hem vroeg, wat heeft jouw heer je opgedragen? Waarop de profeet antwoordde,
" 50 gebeden per etmaal " , waarop Moesa zei, " dit kan je volk niet aan vraag bij je heer om vermindering ". De profeet kreeg van God een vermindering van 10 gebeden, en weer adviseerde Moesa om vermindering te vragen. De profeet bleef enige malen tussen Allah(swt) en Moesa pendelen, totdat het 5 gebeden per dag en geworden waren. Waarop Allah(swt) duidelijk antwoordde, " Ik heb mijn verplichting opgelegd en haar verlicht voor mijn dienaren, het is slechts 5 in plaats van 50 , en mijn uitspraak is niet aan verandering onderhevig ".Zo komt het dat wij vijf plichtgebeden hebben.

Enkele uitspraken van de Profeet Mohammed over het gebed:
"Het gebed (salaat) is het licht voor het hart. Laten zij die dit wensen hun harten verlichten".
"Elk stukje grond waarop Allah is herdacht, voelt zich trots tegenover de rest van de aarde".
"Voor degene die de kleine rituele wassing voltooit, zoals Allah heeft bevolen, en de vijf verplichte gebeden verricht, wist Allah de fouten ertussen uit."
"De eerste van zijn werken waarover een dienaar op de Dag der Opstanding rekenschap gevraagd zal worden, is zijn gebed. Wanneer die in orde bevonden wordt, slaagt hij en heeft hij succes; wanneer die niet in orde bevonden wordt, is hij geruïneerd en verloren. Wanneer hij tekort schiet met betrekking tot zijn verplichte gebeden, zal de Heer zeggen: Bezie of er bij de vrijwillige handelingen van Mijn dienaar iets is dat de tekortkomingen in zijn verplichte gebeden compenseert. Vervolgens worden al zijn verplichte handelingen zo bekeken."
De Voorwaarden tot het Gebed
Het is niet toegestaan het gebed te verrichten zonder de uitvoering van een aantal voorwaarden:
Reinheid van onzichtbare vuiligheid
Iemand die onrein is moet de rituele wassing verrichten, diegene voor wie dat noodzakelijk is moet de grote wassing verrichten. Iemand die onrein is, menstrueert of in het kraambed verkeert, kan het gebed niet verrichten.

Reinheid van zichtbare vuiligheid:
Het proper zijn van het lichaam, de kleding en deplaats waar het gebed zal verricht worden. De stoffen die uit ons eigen lichaam komen zoals bloed, etter, lenf, urine, ontlasting, alcohol of uitwerpselen en speeksel van niet eetbare dieren bv. honden zijn vuil. Vloeibare vuil: grootte van handpalm, niet vloeibare (harde) vuil.
Het lichaam bedekken:
Het lichaam moet op gepaste wijze bedekt zijn.
a) Voor mannen: het gedeelte tussen navel en knie.
b) Voor vrouwen: het hele lichaam behalve het gezicht en de handen.
4. Zich richten naar de Kibla:
Het gebed moet verricht worden in de richting van de Kibla. Als het gezicht tijdens het gebed van de richting van Mekka wordt afgewend, wordt het gebed ongeldig
5. De tijd:
De vijfmaal gebeurende dagelijkse gebeden moeten op de juiste tijdstippen worden verricht. De gebeden eerder of te laat verrichten is niet toegestaan.
De intentie:
Men moet goed onthouden welk gebed het is dat men gaat verrichten en de intentie tot dit gebed formuleren. Het is aanbevelingswaardig deze intentie met de tong uit te spreken.

De Gebedstijden
Het Ochtendgebed:
Vanaf het eerste zonlicht dat vanuit het oosten begint te schijnen, tot de zonsopgang.
Het Middaggebed:
Vanaf het moment dat de zon zijn hoogste punt voorbijgegaan is tot
wanneer de schaduw van een bepaald voorwerp één of twee maal zo groot wordt.
Het Namiddaggebed:
Vanaf het moment dat de schaduw van een voorwerp één of twee maal zo groot is tot zonsondergang.
Het Avondgebed:
Begint na zonsondergang en eindigt wanneer de rode kleur, waar de zon ondergegaan is, verdwenen is.
Het Nachtgebed:
Vanaf de verdwijning van de rode kleur waar de zon is ondergegaan tot het eerste zonlicht vanuit het oosten.
Ongepastetijden voor het gebed
Er zijn drie momenten op een dag waarop het sterk afgeraden tot verboden is in het Islamitisch gebed te verrichten:
1. Vanaf zonsopgang tot veertig minuten erna.
2. Vanaf het hoogste punt van de zon tot twintig minuten erna.
3. Vlak voor en tijdens de zonsondergang, alleen als door onvoorziene omstandigheden het °Asr of namiddaggebed tot dit moment is uitgesteld, kan het nog verricht worden.
Wel kan men op deze tijden de Koran lezen of Allah op andere manieren gedenken.
Eén van de redenen voor deze "afgeraden tijden" is dat moslims nooit de indruk willen wekken zon- of vuuraanbidders te zijn.

Dingen die tijdens het gebed afkeurenswaardig (mekroeh) zijn
1. Met enig lichaamsdeel spelen, zich uitrekken, geeuwen.
2. Kleding dragen, waarmee men een ander niet onder" ogen kan komen of met opgerolde mouwen gaan bidden; op ongepaste wijze zitten tijdens het gebed.
3. Tijdens het gebed de ogen sluiten of naar boven kijken, de ogen afwenden van de gebedsnis.
4. In je eentje gaan staan bij gemeenschappelijke gebeden terwijl er plaats is voor je in de rij. De gebedshouding aannemen tegenover brandend vuur, de afbeelding van een levend wezen, een graf of ² het gezicht van een mens.
5. De aanbevelenswaardige elementen die hierboven zijn opgesomd achterwege laten. Deze dingen tijdens het gebed doen en op andere manieren gebrek aan respect tonen, is afkeurenswaardig.
Zaken die het gebed ongeldig maken
1. Tijdens het gebed praten, eten, drinken, lachen zodat je het zelf hoort, groeten uitwisselen, zonder excuus hoesten, zuchten, ergens tegen aangeleund slapen, ah, oh of oef zeggen.
2. Als iemand die de reiniging met aarde heeft verricht tijdens het gebed water ziet, als iemands periode van mash (wrijven) verlopen is en als iemand tijdens het gebed de Koran zodanig verkeerd reciteert dat de betekenis erdoor verloren gaat.
3. Het achterwege laten van een van de verplichte elementen.
4. Zich afwenden van de gebedsrichting kibla.
5. Als de zon opkomt tijdens het verrichten van het ochtendgebed.
6. Als mannen en vrouwen tegelijk het gebed verrichten zonder dat zij door een afscherming van elkaar gescheiden zijn.
7. Dat tijdens het gebed een deel van de schaamdelen ontbloot wordt en tenminste gedurende één rukn (essentiële plicht) van het gebed ontbloot blijft.
8. Willens en wetens de heilwensen uitspreken na de tweede van de verplichte rek°at, wanneer het aantal verplichte rek°at groter dan twee is.

11 Zakaat
Wanneer ben ik verplicht om Zakaat (armenbelasting) over mijn bezittingen te betalen?
Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden, alvorens men verplicht is Zakaat af te dragen. Deze zijn:
De persoon moet moslim zijn
Hij moet een vrije persoon zijn (geen slaaf)
Zijn bezit moet an-Nisaab (het drempelbedrag) bereikt hebben
Dit bezit moet boven de Nisaab gebleven zijn
Het verstrijken van een Islamitisch jaar, behalve als het gaat om gewassen
Voorwaarde 1: De persoon moet moslim zijn
De ongelovigen zijn niet verplicht Zakaat af te dragen. Al zouden zij een deel van hun bezit in naam van Zakaat uitgeven, dan zal dit niet geaccepteerd worden. Zoals Allah in de Koran zegt (interpretatie van de betekenis):
Voorwaarde 2: Hij moet een vrije persoon zijn
Een slaaf heeft geen bezittingen, omdat zijn bezit als het bezit van zijn meester wordt beschouwd. Zoals de Profeet Mohamad (vrede zij met hem) heeft gezegd: "Wie een slaaf koopt die bezit heeft, het bezit (van deze slaaf) is voor de verkoper. Behalve als de koper het (krijgen van het bezit van de slaaf) als voorwaarde stelt."
(al-Boechaari)
Wie geen eigenaar is van een bezit, kan hier ook geen Zakaat over afdragen. Ook al zou de slaaf eigendommen bezitten, dan is er geen sprake van handhaving hiervan, omdat dit altijd nog door de eigenaar (namelijk zijn meester) ingenomen kan worden. Daarom rust het uitgeven van Zakaat op de eigenaar van de bezittingen.
11 Zakaat
Wanneer ben ik verplicht om Zakaat (armenbelasting) over mijn bezittingen te betalen?
Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden, alvorens men verplicht is Zakaat af te dragen. Deze zijn:
De persoon moet moslim zijn
Hij moet een vrije persoon zijn (geen slaaf)
Zijn bezit moet an-Nisaab (het drempelbedrag) bereikt hebben
Dit bezit moet boven de Nisaab gebleven zijn
Het verstrijken van een Islamitisch jaar, behalve als het gaat om gewassen
Voorwaarde 1: De persoon moet moslim zijn
De ongelovigen zijn niet verplicht Zakaat af te dragen. Al zouden zij een deel van hun bezit in naam van Zakaat uitgeven, dan zal dit niet geaccepteerd worden. Zoals Allah in de Koran zegt (interpretatie van de betekenis):
Voorwaarde 2: Hij moet een vrije persoon zijn
Een slaaf heeft geen bezittingen, omdat zijn bezit als het bezit van zijn meester wordt beschouwd. Zoals de Profeet Mohamad (vrede zij met hem) heeft gezegd: "Wie een slaaf koopt die bezit heeft, het bezit (van deze slaaf) is voor de verkoper. Behalve als de koper het (krijgen van het bezit van de slaaf) als voorwaarde stelt."
(al-Boechaari)
Wie geen eigenaar is van een bezit, kan hier ook geen Zakaat over afdragen. Ook al zou de slaaf eigendommen bezitten, dan is er geen sprake van handhaving hiervan, omdat dit altijd nog door de eigenaar (namelijk zijn meester) ingenomen kan worden. Daarom rust het uitgeven van Zakaat op de eigenaar van de bezittingen.

Voorwaarde 3 en 4: Zijn bezit moet an-Nisaab (het drempelbedrag)bereikt hebben en moet boven deze Nisaab gebleven zijn
Hiermee wordt bedoeld dat men het drempelbedrag bereikt welke door de Islamitische Wetgeving is bepaald. Dit drempelbedrag verschilt per soort bezitting. Heeft men dit bedrag nog niet bereikt, dan is hij niet verplicht Zakaat uit te geven.
Voorwaarde 5: Het verstrijken van een Islamitisch jaar, behalve als het gaat om gewassen
De laatste voorwaarde is dat een Islamitisch jaar over de bezittingen verstreken moet zijn. Het verplicht stellen van de Zakaat korter dan dit tijdvak, zou de rijkeren benadelen. En het verplicht stellen van de Zakaat langer dan dit tijdvak, zou de armen weer benadelen. Het behoort dan ook tot de wijsheid achter deze Wetgeving dat het uitgeven van de Zakaat op een vastgesteld tijdstip gebeurt en hiermee niemand benadeeld wordt. Dit is een bepaling waarbij noch de rijkeren, noch de ontvangers van de Zakaat tekort wordt gedaan.
Ook wanneer iemand sterft of zijn bezit vermindert vóór het verstrijken van het tijdvak, dan vervalt voor hem de verplichting van het afdragen van de Zakaat.

12 Ramadan
De Ramadan is een godsdienstoefening die met het lichaam wordt verricht. Het vasten is zich onthouden van eten en drinken, het toestaan dat ook maar iets binnengaat in wat verstaan wordt onder het binnenste van het lichaam, evenals vrijwillig braken, zelfbevlekking, seksuele omgang enz. van ochtend-schemering tot zonsondergang in de Ramadanmaand.
Op een maandag van de maand Sja abaan van het tweede jaar na de emigratie, 624 N.C. werd het vasten (in de Ramadan) ingesteld.
Mannen en vrouwen die te oud en te zwak zijn om de ontberingen van een vasten te verdragen zijn vrijgesteld, maar zij moeten een arme en behoeftige moslim, ('s morgens en 's avonds) tweemaal per dag voldoende voeden, of het bedrag van een
Sadakat oel-Fitr voor iedere dag betalen.
De vasten is met dit vers van de Koran verplicht:
"O gelovigen, het vasten is u voorgeschreven zoals het is voorgeschreven aan hen voor u, opdat gij vroom zult zijn."
(de Koran soera 2 vers 183)
In het vers wordt duidelijk dat vasten geboden was aan volkeren die voor de openbaring van de Koran leefden. Men kan allerlei vormen van vasten terugvinden in geopenbaarde religies en andere ideologieën.
"En hij (Mozes) bleef daar bij Jehovah veertig dagen en veertig nachten. Hij at geen brood en hij dronk geen water..." (Exodus 34/28, kijk ook Exodus 24/18 en Deuteronomium 9/9)
Dat was de vasten van Mozes tijdens de openbaringen op de berg Sinai. Jezus vastte in de woestijn voordat hij verzocht werd door de duivel.
"Nadat hij (Jezus) veertig dagen en veertig nachten had gevast, kreeg hij honger." (Mattheus 4/2, kijk ook Lucas 4/1,2 en l.Kor.19/8)
In het Boeddhisme vast men één dag per twee maanden.

Soorten vasten
Verplichte (fard) vasten: De vasten tijdens Ramadan, uitgestelde en later ingehaalde vasten.
Aanbevelenswaardige (soennah) vasten: De vasten die niet verplicht of noodzakelijk zijn,
zoals het vasten op de 9de en 10de of 10 e en 11de dag van Moeharrem.
Wenselijke (mustehab) vasten: De vasten gedurende 13de, 14de en 15de dag van de maanden van het maanjaar
zes dagen gedurende Sjewwal
9de dag van Dzoelhidjdje
's maandags of donderdags
Afkeurenswaardige (mekroeh) vasten: Het vasten op de dag van het Perzische nieuwjaar
(Newroez, 22 maart), of alleen op de 10de dag van Moeharrem of alleen op Vrijdags of zaterdags.
Verboden (Haram) vasten: Het is verboden te vasten op de eerste dag van het Ramadanfeest (suikerfeest) en op de vier dagen van het offerfeest.
Aan welke voorwaarden moet men voldoen om te vasten?
Moslim zijn : de niet moslims zijn niet verplicht.
Verantwoordelijk zijn: de verstandige en de puberteit bereikt hebbende moslims zijn verplicht. De krankzinnigen en de kinderen zijn niet verplicht.
Woonachtig zijn: In de omgeving van zijn woonplaats wonende moslims zijn verplicht. De minimum afstand is 18 uur gaans of 90 km. Op reis gaande moslims zijn ook verplicht om de vasten te onderhouden, maar ze mogen het uitstellen tot na de ramadan.
Gezond zijn : De zieken, vrouwen die hun maandstonden hebben en tot veertig dagen na de bevalling zijn niet verplicht.

13 De bedevaart
De Hadj is de verplichte bedevaart die iedere moslim, indien deze daartoe in staat in, minstens een keer in zijn leven moet hebben verricht. De Umrah of ook wel kleine Bedevaart is een vrijwillige bedevaart maar dus niet verplicht.
De Hadj wordt ieder jaar op één bepaald tijdstip uitgevoerd, terwijl de Umrah op ieder tijdstip kan worden bedreven, het ganse jaar door. De Umrah duurt in princiepe een kleine drie uur, terwijl de Hadj vier dagen duurt.
